Beograd je prava balkanska metropola, prestonica bivše Jugoslavije i sadašnje republike Srbije. Grad koji leži na ušću Save u Dunav, koji na svojevrstan način predstavlja spoj različitih kultura i uticaja, odiše istorijom, kako drevnom tako i modernom.
Međutim, ako zagrebemo malo dublje, ispod luksuza, prestiža i obilja moderne tehnologije, primetićemo ostatke starog Beograda, mahom u starim fasadama koje datiraju iz perioda pre Drugog svetskog rata, ali i klasičnim automobilima koji se još uvek mogu naći u voznom stanju, na ulicama ovog grada.
Upravo zbog velikog broja klasičnih automobila i old-tajmera, Beograd je veoma popularan među svetskim auto-kolekcionarima koji otkupljuju vozila, ali i posećuju samite, skupove i sajmove ovih nesvakidašnjih antikviteta.
U nastavku teksta, potrudili smo se da navedemo 5 klasičnih automobila koje i dan danas možete videti na ulicama Beograda, zato nastavite da čitate da biste saznali i koji su.
#1 Yugo 45/55 – svojevrsni pečat Jugoslavije na svetskom tržištu automobila
Jugo, takođe brendiran i kao Zastava Koral je kompaktan hečbek automobil kojeg proizvodi kompanija kragujevačka kompanija automobila, Zastava.
Dizajn ovog vozila se vezuje za Italiju i Fijatov model 127. Prvi jugoslovenski model je napravljen davne 1977. godine, a proizvodnja u Kragujevcu je zvanično počela 28. novembra 1980. godine.
Iako je trpeo oštre kritike na osnovu svoje pouzdanosti i dizajna, ovaj automobil je bio veoma popularan na domaćem ali i na američkom tržištu zbog svoje praktičnosti i pristupačne cene. O veličini njegove popularnosti govori i činjenica da se ovaj automobil pojavljuje i u nekoliko američkih filmova.
Da je ovaj auto ostavio značajan trag na stanovnike Beograda i Srbije, govori nam činjenica da i dan danas, Jugo možemo videti na ulicama ovog grada.
#2 Volkswagen Golf MK2 – izdržljivi, vanvremeneski favorit iskusnih vozača
Volkswagen Golf druge generacije je verovatno omiljeni automobil vozača širom Balkana zbog male potrošnje goriva, jeftine cene rezervnih delova kao i pouzdanosti i sigurnosti u vožnji.
Naslednik originalnog Golfa 1, ovaj model je zabeležio ogroman uspeh na svetskom tržištu kada je krenula njegova proizvodnja davne 1983. godine. O astronomskoj popularnosti ovog vozila govori nam i činjenica da je u periodu 1983. do 1992. godina kada se ovo vozilo proizvodilo, napravljeno čak 6.3 miliona primeraka.
Ovaj model je, iako se ne proizvodi već skoro 30 godina, popularan čak i danas među mnogim vozačima u istočnoj Evropi, upravo zbog gore navedenih odlika.
#3 Mercedes-Benz 190E – simbol prestiža i prava zvezda 80-ih
Mercedes-Benz 190E je čuvena limuzina nemačkog proizvođača. Ovaj nekadašnji luksuzni automobil sa petoro vrata je krasio ulice širom sveta sredinom osamdesetih godina 20. veka ali se može naći na ulicama nekih gradova čak i danas.

Ovaj pouzdan i udoban automobil sa zadnjom vučom je za potrebe nemačkog proizvođača dizajnirao čuveni Bruno Sako, koji je do 1999. godine u ovoj firmi bio i na pozicija direktora dizajna.
Ovaj model je zvanično predstavljen na Moto-sajmu u Parizu 1982. godine a proizvodnja se odigravala u gradovima Bremenu i Sindelfingenu. Tokom jedanaestogodišnje proizvodnje, napravljeno je skoro 2 miliona primeraka ovog modela.
#4 Audi 80 – dokaz da su klasa i kvalitet večne vrline
Audi 80 je luksuzan model koji se proizvodio po standardima Volkswagen Passat-a u periodu od četiri generacije od 1966. do 1996. Godine. Proizvodio se u nekoliko primeraka karoserije, tačnije kao kabriolet, limuzina i kupe a zamenio ga je, takođe veoma popularni Audi 90.
Ovaj model je predstavljen tržištu davne 1972. godine gde je brendiran kao Audio 80 za evropsko a Audi Fox za američko tržište a bio je popularno vozilo među direktorima i ljudima na visokim poslovnim funkcijama zbog svog kvalitetnog i modernog dizajna ali sigurnosti u vožnji.
Upravo zbog svoje pouzdanosti, četvrta generacija ovog vozila se koristi i dan danas u Aziji i Istočnoj Evropi, a ovaj model se često može videti i na ulicama Beograda.
#5 Lada Niva – sovjetski gigant sa širokim spektrom mogućnosti
Lada Niva je čuveni 4×4 ruski gigant od vozila koje je postalo pečat ulica gradova Istočne Evrope. Ime “Niva” potiče od ruske reči za polje, odnosno reči “njiva” na srpskom.
Ovo off-road vozilo se odlično pokazalo kao putno-porodično vozilo ali i kao vozilo koje je veoma popularno među poljoprvrednicima širom bivše Jugoslavije, upravo zbog svoje praktičnosti, izdržljivosti i obilja prostora.
Kolika je zapravo popularnost ovog vozila među stanovnicima Srbije govori i činjenica da i danas, ulice prestonice ali i drugih, manjih gradova još uvek krasi ovaj sovjetski gigant.
Beograd kao prestonica auto-moto istorije
Činjenica da na ulicama Beograda, još uvek možemo videti klasike poput ovih koje smo naveli u tekstu iznad, je pravo blago za kolekcionare i zaljubljenike u auto industriju.
Upravo zbog praktične upotrebe vozila koja se u većini sveta smatraju kao old-tajmeri, Beograd često nazivaju i Havanom Evrope.
Međutim, sa naglim ekonomskim razvitkom Srbije i Beograda, ne možemo sa sigurnošću reći koliko će se praksa korišćenja ovih vozila održati, zato svim zaljubljenicima u automobile koji se nađu u Beogradu predlažemo da u njima uživaju dok mogu.